6 Nov 2009

Diana the flutist

Sebenarnya sudah lama saya memiliki album ni dan sepatutnya telah buat sedikit ulasan dulu. Apakan daya selepas saja saya mendengar album ni sekali dulu, terus CD disambar orang. Nasib baik juga macam boomerang, lepas melayang boleh kembali semula kepada kita, tidak seperti beberapa CD/kaset saya yang lain, lepas kena pinjam tidak pulang-pulang.

Anyway back to the album.

Kalau Fauziah Gambus dengan gambusnya Diana Stephen pula dengan serulingnya

Album ni sebenarnya diterbitkan tahun lalu dan mengandungi sepuluh trek termasuk rakaman semula lagu "berhantu" Igitan Ku Gisom Kapatayon ciptaan Apai (if only we have our own Anugerah Juara Lagu, this song should be one of the grand winners! :-)). Lagu ini mengisahkan ikrar si anak untuk mengenang jasa-jasa ibubapanya hingga ke akhir hayat. One of my favourite Dusun songs indeed dan Diana berjaya membawanya dengan cukup berkesan sekali melalui suaranya yang lunak merdu...siap dengan rangkap berdialog...touching!



Senarai trek lagu dalam album

Lain-lain lagu yang menawan hati saya ialah Kada Noh Sorono (Otoi/Apai) dan Pigaso No Romou Mato Nu (Apai/Apai). Album ini juga menyelitkan lagu-lagu dalam berbagai rentak seperti rentak keroncong, Duo Nosili Iso (Apai/Apai); rentak joget, Joget Nabalu (Otoi/Apai) dan rentak Sumayau, Tadau Do Karamaian (Minin Salamat/Minin & Apai).

Walaupun gambar sampul depan album menampilkan Diana dengan serulingnya, namun hanya sebuah lagu sahaja yang digubah dengan iringan tiupan seruling, iaitu lagu pada Trek 7 berjudul "Kasarahan Montok Songulun Tambalut" hasil karya Lorina Ingging. Kalau mendengar irama tiupan serulingnya pula, sudah tentu anda yang selalu mengikuti rancangan Dusun dan Kadazan di Sabah VFM faham apa maksud irama seruling tersebut :-), but I love it, it sounds so serene instead of menegakkan bulu roma! Hehe

Ruangan kredit album


Just hit the play button below for the preview of tracks in this album (also available on Playlist_3, in case you have problem with the console below).

0 comments: