27 Nov 2009

Terbaru dari Mia Palencia

Mia Palencia artis jazz dari Sabah telah melancarkan album studio beliau yang kedua bertajuk "Song From My Jiwang Kingdom" pada 13 November (yupp you read it right the Malay word "jiwang" is in that phrase). Sebelum ni beliau juga telah menghasilkan album berjudul "Finding My Way". Cuma yang heran sikit si Mia ni kan, kenapalah album pertama dia ni hanya di ketahui oleh segelintir peminat saja dan tidak digembar-gemburkan oleh media-media mainstream. Pada saya kalau dibandingkan album dia ni dengan album English si Melisa Endot, album dia lagi yang lebih menyerlah. Malangnya tidak disebut-sebut pun masa AIM tahun lepas. Entah apa silap? I mean kalau sudah duduk di KL tu, team dia sepatutnya kenalah buat cara orang KL promo album durang. Pegi jumpa media itu ini...buat video rasmi...tayang di Hitz TV...bla..bla..bla. Sana kan banyak saluran, lainlah kalau dia duduk di Sabah (oops!). Sebab dia ni cukup berbakat besar, vocal wise memang unik...husky, silky-smooth, sultry and soothing...belum ada di pasaran Malaysia...lagu-lagu dia pun tidak kurang menariknya ciptaan sendiri pula tu. Kalau ikutkan, dia ni kira pelopor female singer-songwriter type of artistes in the same league sama si Zee Avi dan Yuna, but I guess it's not too much to say she remains underground unlike the other two artistes.



Having heard all the tracks in her second album, dengan promosi yang betul, I hope dia ni bolehlah timbul dari underground and join Zee Avi and Yuna in the mainstreams. Lagipun dengar khabar one of her songs berjudul 'Call Waiting' (or was it Adam's Theme) sering berkumandang di Lite FM. Saya perhatikan produksi album kali ini pun ala-ala album Zee Avi dan Yuna. Iringan muzik mostly guna akustikal gitar ja (ada jugalah elektrik gitar sikit-sikit) paling ketara tiada bunyi ketukan dram langsung (unlike her first album). Khabarnya mixing kali ini dibuat di U.S (ambik ko!)

Bagi saya semua 12 tracks dalam album ni memang bagus-bagus belaka. But I chose this one, called "Poor Mary" as my favourite sebab lagu inilah satu-satunya yang uptempo dan ada suara latar. Yang lain tu semua slow and mellow ala-ala Nora Jones, so tidak disarankan dengar masa driving!Wakakaka (saya ada pengalaman mencemaskan bah masa dengar lagu-lagu Nora Jones ni time driving...mengantuk..hampir-hampir accident)

So here's "Poor Mary"...hit it Sam!



I think Mia kena tambah suara latar ala-ala gospel dalam beberapa lagi lagu dia terutama lagu yang berjudul "How I Try".

Anyways there are two Malay songs, "Percaya" and "Biru". "Percaya" sounds very mainstream ala-ala Yuna dan Zee Avi. But I chose "Biru" dalam irama Blues to be featured here.

Check it out!



Still on Mia, a couple of months back adalah bapa kepada seorang kawan ni tanya samada si Mia ni ada kaitan sama Monika Ongkosing, he asked "anak si Monika kaitu?". Mo ketawa saya dengar...satu tanggapan yang tidak pernah terlintas langsung di kepala saya. I should have answered a straight 'No'

but then on second thought...

Vs


Datang gila-gila saya...saya replied "Ya...anak beranak durang tu!" wakaka..punya jahat..dasar pembuyuk!

But don't get it wrong, the reason he asked is because dia bilang suara durang sama-sama power!

0 comments: