28 Sept 2010

Lagu "Doi Limau Kapas"

Lagu Doi Limau Kapas ini menceritakan luahan kekesalan seorang insan yang tidak mampu menguasai bahasa ibundanya (jeng..jeng..jeng). Lagu diinspirasi dari kejadian sebenar yang berlaku semasa insan malang ini berusia sepuluh tahun di mana buat pertama kalinya berpeluang berkunjung ke kampung halaman nenek moyang dia. Dalam majlis aramaiti di rumah nenek dia, sekumpulan inan-inan telah meminta beliau mengambil limau kapas, malangnya akibat salah faham gara-gara tidak mengerti bahasa yang 'director' pakai (Ostralia mari la katakan), limau kapas yang diminta tidak muncul-muncul. Maka dengan itu juga bergemalah lagu "Doi Limau Kapas" versi soul di udara dendangan inan-inan tadi. Di dapur si insan malang yang tidak menyedari apa-apa, kesiukan dan terhibur pula dengar nyanyian durang. As he said in his e-mail, "it's one of the most soulful tunes I've ever heard" (hehe). Tapi setelah menyedari 'siren amaran' tersebut sebenarnya ditujukan kepada beliau "I felt so guilty" dia bilang. "But I guess the whole episode was a blessing in disguise...otherwise I won't be able to hear that soulful tune" he said.

So bagaimanakah peristiwa tersebut dan kekesalan beliau digambarkan dalam lagu ini, check it out! (Versi...very rough recording).


Doi Limau Kapas - Randy
(sample composition is from Francis Landong's Kada Nogi Moginum).








"Don't you ever say that I'm proud of it NO!" (sob..sob..sob). Welcome to the world of Dusun soul :=). *Standing ovation on a chair*

If everything goes well it would be included in the album probably entitled "Soul Searching"

7 comments:

Anonymous said...

Odoi mo nangis sa dangar oh siuk

Anonymous said...

Alalala ni lagu pula teingat trus sya odo odo dikampung sya

GuRaNgAk said...

Hahaha..very Nice la!
Mana ko dapat lagu si Randy ni? :D
Who's that guy ah? :)

dBOS-fm said...

Anon 1 - nah tisu :)
Anon 2 - mungkin durang nyanyi lagi best

Angak - kreatif bah org2 Sabah ni kan...hehe. Dia email sya tu lagu. Entahlah tu, tapi tempat dia satu arah mo pi kg kamu juga..

Stylo said...

Smart ni lagu geng

eyzra said...

obuli no kopio ti lagu..

dBOS-fm said...

Baru dlm 40% - 50% ja siap tu