14 Apr 2010

Sambutan Kaamatan Bermula

Belum pun masuk bulan Mei, tapi ada sudah beberapa tempat yang mula sambut Tadau Kaamatan seperti di Toboh (Sabtu-10 April) dan Sunsuron (12 April - Isnin) kedua-duanya dalam daerah Tambunan. Ngam la bah juga tu kan timing durang sebab lama sudah habis mengatam padi, takkanlah mo delay-delay celebrate...hehe.


Antara headline kata-kata hikmat Huguon Siou semasa berucap di kedua-dua sambutan perayaan ini ialah...


1. Television, computers causing indigenous youths to stray away from cultural identity (siapa berani jawab?)


2. Masyarakat Kadazandusun perlu perturunkan bahasa ibunda kepada anak-anak (keadaan sudah bertambah kronik dia bilang).


Tapi yang menarik ialah alat muzik saxofon yang dibuat dari bambu, seperti dalam gambar, yang dimainkan semasa sambutan Tadau Kaamatan Mukim Sunsuron.



Macam ni lah tu bunyi dia kan...

3 comments:

swity said...

atukoi awal no kopio..mana ble ni begini,blum lg kena rasmi 1 mei..kweng3.

dBOS-fm said...

Peringkat kg2 baini..kena buat awal tuk persediaan peringkat daerah masing2 bulan Mei nanti...kira ngamlah timing durang ni

Anonymous said...

sebagai anak jati dusun saya amat bangga juga apabila pesta kaamatan kita ini yang amat sinonim dengan kadazan, dusun dan murut disambut dengan begitu bersemangat dan mariah sekali hinggakan belumpun sampai bulan lima ada sudah kampung-kampung yang duluan-duluan mengadakannya.

tapi disamping kebangaan saya kadang terselit rasa kebimbangan yang memungkinkan pesta kaamatan ini tidak lagi releven diadakan sambutannya.

1- penanam/keluasan tanaman padi
bukan pulak bertambah keluasannya
tapi tambah mengecil.

2- anak-anak kita semakin ramai yang tidak tahu bertutur malah ada yang tidak mengerti langsung bahasa ibunda mereka.

akhirnya parayaan tinggal perayaan (pesta kaamatan) yang diadakan tanpa ada sandaran ianya kenapa mesti diadakan/dirayakan setiap tahun.

bukankah pesta kaamatan itu sebagai simbolik kesyukuran orang-orang kita kerana mendapat hasil lumayan dari penanaman padi?

begitu juga dengan pertuturan yang akhirnya genarasi kita hanya tahu mengaku bangsa kadazan, dusun dan murut tapi tidak tahu bercakap/bertutur kerana berlaku 'pembunuhan bahasa' oleh orang tua mereka sendiri yang tidak mengajar anak-anak atau bercakap dengan anak-anak dalam pertuturan bahasa ibunda.

cuma pendapat peribadi.