28 Nov 2005

MASCULINE Tetap Gah...walaupun penonton sedikit!

The stage and the free standing crowd!

Secara peribadi inilah konsert yang ditunggu-tunggu. Penampilan penghibur-penghibur gergasi seperti Search, KRU, Adam, Wings, XPDC dan Atama sepatutnya mampu untuk menjadikan Stadium Likas sesak dan padat dengan penonton. Mungkin ini jugalah yang dibayangkan oleh penganjur konsert tersebut MillenTrack Sdn Bhd. Namun hakikatnya keadaan yang sebalik pula terjadi, jumlah kehadiran penonton amat mengecewa dan menyedihkan. Tidak sampai sepertiga memenuhi ruang berdiri bebas di padang yang disedia khas untuk pembeli tiket berharga RM 40 dan tidak sampai separuh “grand stand” Stadium Likas yang dikhaskan untuk ruang tiket RM 20. Dari anggaran kasar saya jumlah penonton yang hadir tidaklah melebihi seribu orang. Tidak tahu mana silapnya. Mungkinkah kurang atau terlalu lambat publisiti dilakukan untuk konsert ini. Saya mengetahui konsert inipun secara tak sengaja dari papan iklan di Centre Point lebih kurang seminggu dari tarikh konsert. Iklan promosi konsert hanya terpapar di dada akhbar Daily Express pada 24, 25 dan 26 Nov iaitu dua hari sebelum konsert berlangsung! (seolah-olah dilakukan last minute!).

Namun begitu kekurangan penonton tidak sedikitpun melemahkan konsert ini. Persembahan dirasmikan dengan Lagu Negaraku….semua penonton diarah berdiri (hmmm…tak perlulah diarah). Tetapi bukan saja berdiri malah penonton siap menyanyi lagi! Konsert kemudiannya dimulakan dengan persembahan pembukaan oleh Atama yang penuh bertenaga menyampaikan empat buah lagu dari Album sulung beliau teramasuklah “Can’t Stop The Sumazau” dan “Taragang Rasuk”. Walaupun kebanyakan penonton terdiri daripada mat-mat rock namun sorakan tetap gemuruh untuk Atama dan penonton tetap “sporting” memberi tindakbalas setiap kali diminta Atama. Inilah kali pertama saya menyaksikan Atama membuat satu persembahan yang cukup “grand” lengkap diiringi dengan dancers yang agak ramai termasuklah sekumpulan male dancers yang memakai pakaian tradisi suku kaum Murut. Adik perempuan beliau Amber Rose juga muncul menyanyi di pentas ketika lagu Ika No Butia didendangkan. Hanya menerusi persembahan Atama sahajalah penonton berpeluang menyaksikan kemunculan wanita di pentas seperti Amber Rose dan female dancers yang lain (mungkin ini jugalah sebab konsert ini gagal menarik perhatian ramai…kalau undang Ella sekali kan best!).

Kumpulan KRU dan Adam menyusul kemudian menyampaikan enam buah lagu termasuk lagu hits mereka “Terhangat di Pasaran”, “Tak Tahu” (Adam) dan sebuah lagu Inggeris dari Maroon Five “This Love” (berhempas pulas jugalah Yusry nanyi lagu ini kedengaran jugalah sumbangnya sikit2). Yang pasti suara Adam agak tenggelam dek suara abang2nya.…hmmm! Norman juga sempat berseloroh perihal jumlah penonton yang begitu sedikit. Ada pula tu Norman memberi idea kepada penganjur supaya membenarkan penonton2 di grand stand supaya turun bersama-sama ke padang depan pentas. Mungkin ini disebabkan penonton di grand stand lebih hyperactive dan lebih happening daripada yg berada di depan pentas! Tapi idea KRU itu tidak diendahkan. Sejurus selepas KRU memberikan idea tersebut, hujanpun mula turun lalu keadaan sebaliknya pula berlaku penonton depan pentas bertempiaran lari ke grand stand....hehe!. Disambut dengan sorakan dan menjadi sebahagian daripada persembahan pada malam itu.

Walaupun hujan, persembahan tetap diteruskan dengan penampilan kumpulan XPDC. Riuh habislah stadium apabila pengacara misteri (hanya suara yang kedengaran) mengumumkan nama XPDC. Penyanyi utama Ali, sempat pula memberi cadangan supaya floodlight stadium dipadamkan, sebab menurutnya suasana terang benderang tak sesuai dengan konsep rock (lampu limpah tersebut sebenarnya ada dipadamkan sebentar ketika KRU membuat persembahan tapi dihidupkan semula mungkin atas sebab2 keselamatan) sekali lagi cadangan XPDC tidak diendahkan oleh pihak penganjur! Stadium menjadi riuh gamat bukan disebabkan oleh persembahan XPDC tetapi kemunculan “the head bangers” yang agak ramai juga memenuhi ruang khas VIP (dikosongkan semasa konsert) sambil mengangguk-anggukkan kepala mereka mengikut irama heavy metal XPDC! Dahsyat..macam kerasukan! Mungkin risau keadaan bakal tak terkawal jika dibiarkan, pasukan keselamatanpun lalu mengarahkan headbangers ni balik ke tempat duduk masing2 dan dipatuhi dengan sopan sekali tiadalah kecoh-kecoh. Sebanyak tujuh buah lagu dipersembahkan oleh XPDC termasuklah Hidup Bersama, Apa Nak Di Kata dan Semangat Yang Hilang.

Head bangers yg kerasukan!..hehe

Kumpulan Wings pula muncul seterusnya degan penyanyi utama mereka yang masculine…Awie. Awie sempat juga berseloroh berhubung denga kerugian yang bakal ditanggung oleh penganjur gara2 jumlah penonton yang kecil, “saya tahu sebab sayapun orang bisnes” kata Awie…yer ler tu businessman saja yang tahu! Antara lima lagu2 yang dipersembahkan termasuklah Jaket Biru dan Sejati.

Kemunculan Search memang dinanti-nantikan. Tapi nampak gaya keriuhan penonton hanyalah ketika Search muncul di pentas, lepas tu semasa Amy mula menyanyi penonton2 seakan-akan sepi jika dibandingkan dengan persembahan2 rockers sebelumnya mungkin penonton keletihan atau terpukau, entahlah. Yang pasti Amy kurang bercakap atau berinteraksi dengan penonton. Mungkin juga diarah berbuat demikian, supaya tidak melengah-lengahkan masa, memandangkan malam semakin lewat (Search hanya mendendangkan empat buah lagu termasuk Pelesit Kota, Bisa dan Mentari Merah Di Ufuk Timur)

Secara keseluruhan persembahan-persembahan artis memang MASCULINE habis! Tapi sayang begitu sedikit penonton! Namun begitu walaupun jumlah penonton kecil stadium tetap gamat dan riuh manakan tidak yang hadir kebanyakannya mat-mat rock yang memang gemar menjerit, tak suka duduk diam dan begitu responsive. Berbeza dengan beberapa konsert yang saya hadiri sebelum ini, walaupun full house tapi suasana agak sunyi sepi dengan hanya sedikit tepuk tangan penonton sehingga sering kedengaran permintaan juruacara “tepuklah”! Tetapi tidak pada konsert Masculine. Yang menarik juga malam itu laungan “Aramaiti”! begitu sinonim dengan semua artis. Malah rockers seperti Ali, Awie dan Amy begitu ngam dan sesuai sekali melaungkan “Aramaiti”! dengan nada dan suara garau rock mereka! Oh ya…system bunyi dari Prosoundpun cukup kelas!!

4 comments:

admin said...

dengar² organiser ni dari Labuan... cukup kaya... kerugian anjuran konsert ini, mungkin hanya menggunakan sedikit $$$ dari keuntungan yg lebih besar... ada urang bilang begitu la... Dari segi nama, dah popular la Organiser ni... begitu la urang bilang.... heheh

dBOS-fm said...

I see!...so maybe organiser ni doesn't feel the pinch..dari kerugian konsert! Mcm first time juga dengar nama organizer ni. Tapikan sya rasa kalau dia buat konsert ni d Tawau atau Labuan boleh untung besar juga ni...

Anonymous said...

Hi,yupp u right no doubt it's a good show.the security was strict too my gf handbag was ransacked for guns, bombs u name it LOL! the funny thing is they didn't do body check on me..who knows I may hide knife or guns in my pocket!

dBOS-fm said...

Hi JJ...welcome!

Yeah u right in fact I walked in with a waist pouch n it was ransacked too. They asked me not to bring in the plastic water bottle! So I swallow the half remaining water n left the bottle.

Just got some info from our frined Mr. Asi, dia bilang one of d reasons y the late publicity is due to the late permit approval from DBKK who is very concerned about the safety...tau2 sikit saja org datang!..hehe