20 Jan 2007

Bengkel Sugandoi 2006: Sesi Soal Jawab (Bhg 2)

Sesi soal jawab di bawah lebih memfokus tentang kaedah pengadilan Pertandingan Sugandoi.

Sessi 3: Soal Jawab Bersama Penceramah, Rayner Ajumal

David Yuntalla: Bagaimanakah pemarkahan kepada penyanyi yang menyampaikan lagu-lagu Kadazandusun dengan menggunakan nada ala Bahasa Inggeris?
Rayner Ajumal: Perkara ini tidak boleh diterima

Soalan: Jika dalam lagu karaoke ada suara latar, bolehkahdiadakan suara latar jika lagu itu dipertandingkan?
Rayner Ajumal: Ini bergantung kepada penganjuran yang membenarkan penggunaan suara latar. Saya rasa ini boleh dibuat asalkan suara latar itu tidak menjadi suara utama. Penyanyi harus jangan pilih lagu yang ada suara latar panjang sehingga mengelirukan para pendengar atau pengadil. Ini kerana kita lebih berminat mendengar suara penyanyi utama.

Marcus Payus: Macam mana mempraktikkan pengiraan pemarkahan yang menyeluruh untuk semua anggota pengadil sedangkan tempoh lagu itu disampaikan hanya ada tempoh tiga (3) minit sahaja?
Rayner Ajumal: Kita mengadili secara keseluruhan, termasuklah vokal dan persembahan. Kita mesti ada standard.

Rayner Udong: Bagaimana tentang penggunaan vibrator suara?
Rayner Ajumal: Dalam penggunaan vibrator, jika penyanyi itu kedengaran seperti kesejukan dan berlebih-lebih, ini tentunya akan memudaratkan persembahan tersebut. Jika ada salah seorang ahli dalam persembahan koir yang berlebih-lebih dari segi vibrator, ini boleh membawa padah kepada mutu keseluruhan persembahan koir tersebut.

Appolonius Jimi: Apakah pendapat penceramah tentang pengadilan dengan cara undian sms, seperti yang diamalkan dalam Akademi Fantasia (AF)?
Rayner Ajumal: Ini kurang sesuai sebab pengundi itu mungkin ramai yang kurang matang dari segi menilai lagu-lagu. Lagipun, mungkin pemgundi-pengundi itu terdiri daripada pelbagai kelompok yang mempunyai berbagai kepentingan. Bagaimanapun, ini semuanya hiburan, tertakluklah kepada kita semua sama ada mahu menyertai undian sms ataupun sebaliknya.

Soalan: Bagaimanakah pengadil boleh membuat pengadilan yang memuaskan jika dia tidak faham Bahasa Kadazandusun?
Rayner Ajumal: Memang ada masalah jika pengadil itu mengadili lagu-lagu Kadazandusun jika dia sendiri tidak faham bahasa tersebut.

Evaristus Gungkit: Adakah format pengadilan sepertimana yang disampaikan oleh penceramah tadi pernah dilaksanakan sebab saya nampak ianya berbeza dengan apa yang digunakan di RTM?
Rayner Ajumal: Ini kami telah gunakan di maktab perguruan Sabah. Ini memang bergantung kepada pihak penganjur. Saya juga ada melihat RTM dan pihak-pihak lain menggunakan format pengadilan (pembahagian pemarkahan) yang berlainan. Bagaimanapun, dalam semua format ini memang ada persamaan-persamaannya.

Soalan: Dimanakah kita harus masukkan aspek disiplin?
Rayner Ajumal: Soal disiplin itu dimasukkan dalam aspek penampilan.

Soalan: Apa pendapat penceramah tentang markah bonus? Contohnya, bila ada satu peserta sahaja yang telah menyanyikan sebuah lagu yang susah dengan mudah dan baik. Adakah penyanyi berkenaan harus diberikan markah bonus?
Rayner Ajumal: Tidak perlu

Soalan: Apakah pendapat saudara tentang peranan pengkritik?
Rayner Ajumal: Saya rasa kurang sesuai diadakan pegkritik kerana ini boleh menjatuhkan semangat penyanyi yang buat persembahan.

Soalan: Kebanyakan peserta Sugandoi, lagu-lagu Kadazandusun itu di “modified’kan seperti lagu yang bukan rock dijadikan rock. Jika berlaku demikian bolehkah diberi markah?
Rayner Ajumal: Kita lihat syarat-syarat pertandingan. Ada peserta yang tunjukkan kreativiti atau membuat improvisasi, ini kita boleh buat pertimbangan. Tetapi jika melodi “out”, lirik “out”, tidak perlulah bagi markah.

Nycholas Udong: Kadang-kadang ada masalah teknikal seperti gangguan “power blackout” semasa satu persembahan itu sedang dibuat. Adakah pertimbangan itu harus dibuat supaya penyanyi itu dibenarkan menyanyi balik?
Rayner Ajumal: Paling baik, dia diberi peluan menyanyi sekali lagi.

Soalan: Dalam Sugandoi semi final, ada peraturan-peraturan seperti mesti pakai pakaian tradisi. Bagaimanapun mungkin ada penganjur yang menerima “pressure” dari pihak-pihak tertentu sehinggakan penganjur membenarkan peserta yang tidak pakai pakaian tradisi terus menyertai semasa semi-final dan akhirnya berjaya masuk final?
Rayner Ajumal: Para peserta harus patuhi peraturan-peraturan supaya kontroversi dapat dielakkan.

David Yuntalla: Jika ada masalah yang dihadapi penyanyi, bolehkah “band boys” di arah berhenti di pertengahan persembahan itu?
Rayner Ajumal: Jika ada masalah teknikal seperti mikrofon rosak, bekalan letrik terputus. Boleh

Robert Leo: Bagaimana pengadil seperti Kadazan atau Murut mengadili lagu Dusun?
Rayner Ajumal: Memang penting bagi pengadil faham lagu-lagu yang diadilinya.

Fulgentius Angkangon: Bagaimanakh wujudnya pengadilan yang “bias”?
Rayner Anjunal: Pengadil tidak seharusnya “bias”.

Juliana Andrias: Bagaimana kriteria seorang pengadil yang baik?
Rayner Ajumal: Secara ringkas, pengadil itu mesti ada pengetahuan, pengalaman dalam bidang musik dan keperibadian


(BERSAMBUNG)

0 comments: