12 Feb 2007

Konsert "Heart" di Penampang - 2

Fakta menarik

Dewan malam tu lebih kurang 75% penuh. Jeritan penonton, lebih-lebih lagi beberapa orang sumandak yang duduk di belakang, cukup membingitkan (memaksa saya tutup telinga). Tindakbalas penonton cukup hebat. Malah persembahan dari artis tempatan juga mendapat jeritan yang diluar dugaan. Cabutan tiket bertuah dilakukan dengan memanggil nama penonton. Penonton diminta menulis nama penuh pada keratan tiket. Nasib baik jugalah saya tidak bertuah sebab saya tulis nama penuh saya dbos fm...waakekekek!

Fakta kurang menarik

Sistem bunyi walaupun tidaklah seteruk mana, tapi tidak stabil. Beberap kali kelihatan technicians berlari ke pentas menukar mikrofon penyanyi semasa sedang menyanyi (tapi hasilnya tetap sama). Masa bercakap, sukar untuk mendengar dengan jelas apa yang dicakapkan. Ini membuatkan penonton kurang memberi tindakbalas, bukannya nggak paham bahasa Indon, tapi pendengarannya tidak jelas dong! (too much echo!). Suara dua orang penyanyi latar wanita dari kumpulan RIMBA langsung tidak dengar, sia-sia dan penat saja durang berdiri di sana. Terdengar rungutan penonton selepas konsert, jumlah lagu yang dipersembahkan agak sedikit (Irwan dan Acha mendendangkan tiga lagu solo masing-masingnya dan dua lagu duet)...err bagi saya cukup lah tu! Malam tu adalah malam lagu-lagu Indon, artis tempatanpun semua dengan bangganya menyanyi lagu-lagu Indon. Pengacara not bad, tapi kadang-kadang terlalu mendesak tindakbalas dari penonton.

The real fact, saya lagi fokus dan terhibur dengan persembahan kumpulan RIMBA, malah kemunculan mereka malam itu agak mengejutkan dan satu bonus bagi saya (sebab sering juga merancang mau menonton persembahan durang ni, tapi tidak pernah tertunai...so malam tu tertunailah juga)


(Kiri)Kumpulan dari Sabah RIMBA sebagai band pengiring malam itu. (kanan) Felix Samunting (selaku ketua kumpulan RIMBA)dengan tiupan clarinetnya mendendangkan lagu Kenangan Terindah (best!)

(Kiri)Acha dan Irwan ditemubual pengacara pada malam itu (tak disebut pula nama). (Kanan) Irwan mendendangkan lagu Menghitung Hari diiringi petikan gitar akustik oleh Walter Samunting


...and the rest of the photos (a bit blur...a snapshot from video cam)


Ini ialah klip gambar dengan suara live Irwanshah menyampaikan lagu Aku Pencinta Wanita malam itu (memandangkan penganjur akan mengeluarkan VCD konsert tersebut..... so I guess it's not appropriate to have the full motion video)



Video clip persembahan Irwan menyanyikan Perempuanku Klik Sini

5 comments:

Ben Godomon said...

My review: http://bengodomon.wordpress.com/2007/02/10/irwansyah-perempuanku-live-10-feb-2007-sabah-cultural-centre/

dbosfm said...

Nice review...
Luckily I didn't cancel my plan to watch the concert (I was about to)...otherwise I wouldn't be able to watch Rimba!

scias said...

alamak...si felix samunting sudah boroi hehehe...kaset sia dia belum kasi balik ohhhh

Anonymous said...

Oh ko kenal pula c Felix tu Scias...

Bukan boroi bah tu tapi tagap...hehe

dBOSfm said...

oops...anonymous = dbos