20 Apr 2012

Lagu Nasyid Dari Kumpulan Safiya

Kumpulan nasyid Safiya (berpengkalan di KL) yang dianggotai wanita-wanita mualaf dari Sabah/Sarawak. Mereka terdiri dari Liya (Kadazan Penampang), Valerie (Bidayuh Sarawak) dan Nuraim dari Sabah juga.



Ada bah juga satu pertanyaan ni, kenapa ujud istilah mualaf kalau orang baru convert to Islam (bunyi macam ada unsur-unsur segregation bah kan). And then sampai bila istilah ni melekat pada new convert (1 tahun? 10 tahun? 7 keturunan?) :=)

5 comments:

SciaS said...

Mualaf = saudara baru

sampai bila2 itu gelaran utk differentiate mana yg tulin dan mana yg convert

dBOS-fm said...

Hmm...so yg d s'jung tu dulu2 zaman kesultanan melaka (from hindu to islam)..nda kira mualaf kah? Hehe

SciaS said...

good point Bos!!

Anonymous said...

Muallaf sebenarnya bermaksud "Orang Yang Didekatkan Hatinya Kepada Islam=Orang Yang Sedng Mempelajari Islam....". Yang Sudah Masuk Islam=Mukallaf... Istilah ini sepatutnya tidak berkekalan.. sebab kalau kita nak kekalkan.. MAKA Saidina Abu Bakar ra, Saidina Umar ra, Saidina Usman ra dan sekian banyak lagi sahabat yang diIslamkan oleh Rasulullah saw akan kekal juga dipanggil Muallaf...pernah dengan dorang tu dipanggil Muallaf.. jadi... janganlah ada diskriminasi, once sudah Islam.. Kita panggil Islam sudahlah.. Tulin? tidak bermaksud orang itu sudah benar-benar sempurna keIslamannya.. Ukurannya Taqwa...dan Taqwani hanya Allah yang tahu... berapa banyak saudara kita yang baru masuk Islam tapi Lebih Mantap Keislamannya daripada Muslim Genetik/Keturunan/Warisanni... sama-sama kita renungkan...

Sabah Tatap said...

muallaf adalah bererti saudara baru..ANtara tujuan islam kasi gelaran ini antaranya untuk mo kasi satu tarikan atau tanda bahawa dia(muallaf) adalah yang telah mninggalkan agama asal ada kalanya mninggalkan keluarga kerana ISLAM.. maka dia sebatang kara dan perlu diberi perlindungan oleh islam lain..

GELARAN MUALLAF pula akn kekal sampai bila2 bagi individu itu..TAPI tidak KEPADA ANAK2 dan GENERASINYA...Mereka bukan lagi muallaf.tapi berketurunan ISLAM oleh kerana ayah/ibu mereka telah memeluk Islam...