29 Oct 2009

Giliran Stacy di Melody Vision

Kepada anda yang mengikuti pertandingan lagu antarabangsa online, Melody Vision, tentu telah maklum ‘pencalon’ dari Malaysia kali ini mencalonkan lagu Pakai Buang oleh Stacy. Melody Vision pertama kali dianjurkan dalam bulan Mei tahun ini dan kini telahpun masuk siri keenam. Setakat ini 56 negara mengambil bahagian. Setiap negara diwakili oleh seorang ‘nominator’ (pencalon) yang bertanggungjawab mencalonkan lagu mewakili negaranya. Lagu tadi, seterusnya diadili pula atau dinilai oleh 55 pencalon lain dari negara-negara yang menyertai pertandingan ini. Maklumbalas, dalam bentuk markah serendah 1 point sehingga 12 point, akan diberi oleh pencalon-pencalon berdasarkan penilaian mereka terhadap lagu yang dicalonkan oleh sesebuah negara.

Walaupun pertandingan ini tidaklah sebesar mana dan bukannya dianjurkan oleh sebuah pertubuhan yang besar serta berpengaruh (probably run by one person), tapi bagi saya ia satu platform yang menarik juga untuk menjemput dan mencuri perhatian penggemar muzik dari seluruh dunia menikmati lagu-lagu dari Malaysia. Secara tidak langsung juga, berperanan untuk mendapat maklumbalas dari negara luar terhadap lagu-lagu kita (sekali sekala kita kenalah juga minta maklumbalas atau pendapat dari pendengar luar..right! Otherwise kena label pula ‘syok sendiri’).

But I guess there are some weaknesses of this contest too. Only one person, the nominator, is allowed to vote. The rest who follow this show, like me and you, have no role at all to determine the winner (except listening or watching the songs nominated on YouTube, or perhaps giving some comments hoping to influence other countries to vote for our song). We are also clueless over the background of the nominators from each nation (Are they really qualified to judge music?). Anyway, despite those weaknesses, what is important to me ialah dapat mengikuti atau menikmati lagu-lagu pop dari 56 negara yang mengambil bahagian. Pendek kata, pertandingan ini menjadi tempat serenti (one-stop place) bagi saya menikmati lagu-lagu pop dari merata dunia (what a varieties...best-best pula tu).

So far the songs from Malaysia include Oh My by Nikki (Contest 1) , Yang Besar-Besar by Pianka (Contest 2)), Cuba by Faizal Tahir (Contest 3), Drama by Ning, Yanie and Nikki (Contest 4) and Di Taman Teman by Siti (Contest 5). Unfortunately none of them manage to reach the final. Will the same thing happen to Stacy? Keputusannya bukan di tangan anda tapi di tangan pendengar-pendengar muzik dari negara luar.

Semifinal 1 of 2 (Pakai Buang appears at 8:45)


2 comments:

Virgonz said...

break news... lagu pakai buang make it into final... and got 13th place overall dari 24 buah lagu xsilap...

dBOS-fm said...

Confirm kah? I know it's in top 5 last week..but they haven't finalised the finalists yet, have they? (Unless the top 5 automatically go to final). If this has been confirmed, i'm really glad.