10 Dec 2008

Malam Anugerah Pertisa 2008

Antara ucapan Datuk Masidi yang saya terdengar "....kalau artis AF yang nyanyi sumbang-sumbang kena bayar 5000, tapi penyanyi Sabah 5oo saja! Macam mana penyanyi perempuan mau pakai yang lawa-lawa, harga baju 1000 tapi kena bayar 500!" (kekekek) ".....mulai sekarang saya sarankan penyanyi tempatan dibayar 2000!" (maka bertepuk sorak lah artis-artis Sabah ada yang macam mau terlumpat-lumpat sudah). He went on to say singers should be versatile and able to sing various songs cause according to him "ada seorang penyanyi ni 10 kali saya datang tengok persembahan dia...ituuuuuuu juga lagu-lagu yang dia nyanyi!" (kekekek)

He went on further to convey some discrimination "...ada seorang artis ni datang berjumpa saya, dia bilang lagu dia kena kasi main sini sana, kena nyanyi sini sana, di karaoke, di mana-mana...last-last hujung tahun berapa royalti dia dapat? (paused) RM 14.50!" (sikit lagi saya mau tepuk tangan masa dia sebut 14 ingatkan dia mau sebut 14,000...bayangkan kalau saya terlepas tepuk tangan masa tu...satu dewan mengkali tinguk saya...glamer juga..hehe)

But there's one statement from him that I disagreed. He said (lebih kurang) "kalau sebut PERTISA saja mesti buat majlis di KDCA...di masa akan datang saya mahu lihat majlis PERTISA dibuat di hotel bertaraf 5 bintang! Ini tidak....kalau PERTISA mesti KDCA!" Hmm...what is wrong with KDCA?. To me KDCA is a prestigious venue, very suitable to have a red carpet event (just spread the carpet on the long corridor, as seen on some pics above). Give a little bit of touch up on the interior to suit the event (particularly the stage...kalau boleh tanggal ja sementara tu gambar-gambar pemimpin/ahli politik yang bergantungan di bahagian atas pentas). Bear in mind all prestigious award ceremonies (Grammy, Academy even Malaysia's AIM) are not held in 5 star hotel :). Instead of mentioning "hotel 5 bintang" Datuk M should have enlightened the audience on the status of the much awaited Sabah's very own performing art center (heard that they've found the suitable location and would start construction soon). Hopefully they call it Kinabalu Theatre :D.

Antara artis yang membuat persembahan, Paper Mache, Joseph Majakui, Esther, Phelix Don, Martha Gimbun duet with Usal, err...a Murut singer from Skyline, Sara Joseph Guntavid (yupp daughter of Datuk J. Guntavid), May Mina (sian dia kurang tepukan), S.Wiley, Clarice, Amat Angki (malay song). In other word they had singers representing various ethnics (singing in their own ethnic language), but errr...I notice there's still one main ethnic missed out :)...

0 comments: