13 Jan 2006

Guli Noh Id Doho....unik..."advance" dan "futuristic"...


Pertama kali saya mengetahui keujudan lagu ini ialah melalui artikel Mr. Boyd “Lima Jam Rakam Guli Noh Id Doho” di ruangan hiburan Daily Express dan bila mendapati nama penciptanya...I was like...”Atukkkoii!”....maka terbayanglah lagu Superstar dari Aldro. Sayapun terus set “reminder” supaya tidak terlupa mengikuti Bontugan Sinding Minggu Diti (kadang-kadang pandai terlupa). Album Max yang mengandungi lagu GNID ini hanya saya nampak mula berada di kedai-kedai muzik pada 5 Jan. Walau bagaimanapun hanya album dalam bentuk kaset yang kelihatan dan bila ditanya, tauke kedai jawab hanya kaset yang ada (mmm...kasetpun kasetlah). Lalu sayapun memulakan kajian rambang, memperdengarkan GNID kepada beberapa orang kenalan yang memang music lovers...ikutilah komen-komen menarik mereka...

Ms. I: ...best! mcm lagu Phil Collins....siapa nyanyi? (diberithau)...oh....penyanyi barulah...best juga suara dia ...(rate? 4.5/5)

Mr.T: Macam iras-iras lagu Sting “Every Breath You Take”...(sambil terus concenterate mendengar)...buli tahan....best!...lain dari yang lain...kalau untuk lagu Dusunlah...(rate? 4.2/5)

Mr. R:…Ok!...alright!..best! siapa nyanyi?..kau? (duh!…adakah saya pula yang dituduh!) (rate? 4/5)

Mr. Rio: (anak jiran 18 tahun, kaki jamming): (mendengar buat seketika)..eh bahasa apa tu bang? ( mau saja aku ketuk kepala dia)…eh ampun..ampun…sya ingatkan mau kasi dengar lagu inggeris tapi lain pula bahasa yang keluar! Oh…Kadazan! (hmmm!) Tapi best jugalah…siapa nyanyi? (then I asked…pembuat lagu nda mau tanya!?) Oh..ok siapa pencipta dia? (I joked “it’s me!”)…oh patutpun best!...(berfikir sekejap)…tapi tiada bunyi gitar bah bang! (then mula main gitar ikut rhythm lagu) your rate?..(malu2 kunun)…5/5 jalah bang!)

Mr. A: lagu si ****x? (then I reveal)…really?? I see…boleh tahan juga….sya suka muzik dia…simple…creative.. different (rate? 4/5)

Mr.G: Best juga….ada ciri2 kelainan…macam “advance” (rate?...sya suka ciri2 kelainan dia…4.8/5

Then our regular visitor here Mr. Seriband: Hiii... dbos lagu si Max, lagu cover kaitu? macam pernah dingar.. tapi tatap siok mau dengar...

Jeng!…jeng!..jeng!…last but not least…Mr.X! (anggap sajalah dia ni clone Simon Cowell)

Mr.X: (Listening attentively sambil mengangguk-angguk kepala ikut rhythm – reaksi enjoy – tiba2 selepas saja chorus pertama…muka berkerut…and start geleng-geleng kepala…then after the particular part is over…he starts enjoying again until the song ends)…what was that?! (was his first comment)....anyway it’s a good song…very good…except for that part that sounds like something you hear from a midi file! What do you think? (la…tanya saya pula...then he continued)....except for that sound…it’s very impressive…very “tasty”…it explores beyond the boundary …very experimental…very adventurous….has a Euro Pop feel…very futuristic sound…(then I asked “but don’t you think perhaps it's got to do with the recording quality that turned…whatever it is…to sound something like that?)....I’m not touching on the technical part but more of the creative side……it’s actually not that bad…but perhaps any high pitch...soft sound… like…soft string…or even a flute/string combination should give a balance to the sound…cos it appears to me as if..it suddenly lost the balance....(then he starts playing the song again!)...rating?...(lama juga dia fikir)…3.5 should be fair (then I asked…what if without the sounds?) 4!...cos I also expect something a little bit of noise..... towards the end of it…and I prefer if the ending just fades slowly without wrapping it up with a drum roll....but anyway nothing is perfect…right! (duhh!..banyak lagilah dia ni cakap..tapi tu saja yang saya dapat tangkap)

Arrrgghhh…dengar tu tuan maha mencipta lagu!…(akupun pening!), Apapun my personal opinion, first time dengar lagu ni memang saya kagum, lagu ni cukup unik dari segi melodi dan susunan musik…tidak terlalu sentimental dan tidak terlalu cepat…”feel” cukup menarik...memang berlainan dari lagu-lagu KD yang pernah saya dengar...bak kata Mr.G “advance” dan Mr.X “futuristic”. Saya tabik, ucap syabas dan tahniah, bila lagu ini telah lama bertahan dalam carta lagu Dusun (tempat kedua minggu lalu dan pernah menduduki tangga teratas carta). Mujur juga boleh diterima oleh para penggemar lagu-lagu Dusun. Satu hasil yang cukup memberangsangkan setakat ini dari tuan pencipta lagu. Vokal Max juga memberangsangkan dan berlainan dari vokal beliau untuk lagu-lagu lain yang disampaikan dalam album ini (tak sia-sia didera 5 jam dalam studio!) dan saya juga amat kagum dengan background vocalist lagu ini (siapakah gerangan tu?). Hakikatnya lagu ini menambahkan lagi seri program radio Dusun dari segi kepelbagaian (variety) lagu-lagu yang diputarkan. Harap-harap lepas ini lebih banyak lagilah lagu sebegini dihasilkan. Lagu ini juga seolah-olah membawa kita ke satu dimensi baru. Tahniah kepada Max, Ading, Sylvester dan Jerry (take a listen to the song in a better quality version on the first track)

P/S: Atukk!... kenapa juga emel yang dijanjikan tu..tidak sampai-sampai?! terpaksalah buat rakaman sendiri di studio bersebelahan dapur.

0 comments: