28 Apr 2006

EPISOD KE 4: Part-II

Sempena genap seminggu interview di RTM yang tak dapat dilupakan oleh tiga orang tanak wagu Nokuro29, maka saya siarkan detik-detik manis mereka menghadiri temubual tersebut seperti yang diceritakan oleh Seriband (malangnya tiga lagi gambar - dalam format .PNG, setelah dicuba beberapa kali, gagal dimuat naik dalam post ini. Nanti saya cuba lagi). Enjoy reading as much as I do!


Episod Ke 4 Nokuro29 Membolosi Kosolimbahan Boros Dusun

17 April 2006 , setelah 17 hari Nokuro29(N29) menempel di celah-celah nama-nama besar artis dusun di beberapa kedai keset terhad, jam 9.20 malam lebih kurang, malam pertama Nokuro29 muncul dari kelopaknya, ‘Sarapon’ mencatat memorandum diari pendukung N29 dan rasa macam mau nangis putung bawang setelah akhirnya DJ-DJ yang disayangi (eh..bodek kaini) sudi juga menekan track ke 8 itu. Million thanks saudara Credance , U lah rakan seni yang sangat berjasa, usaha beliau merangkap ejen CD promo N29 sangat membantu N29 dekat dengan DJ RTM. Lepas ini mudah-mudahan home studio U akan lebih maju.


Pada hari itu juga kami dapat info bahawa pihak kosilambahan Boros Dusun panggil untuk mengisi program ‘Miampai Artis’ pada 21 April.

Pang…! Cabaran besar muncul dalam had masa 4 hari saja. Alamak….cabaran betul ini..Apa macam si Rydu, Si Uyu ? Dapatkah diorang get ready. Si Vincent konpiden semacam sebab, dia buat masa ini lepak di rumah saja praktis gitar, spiking dia pun lancar. “Kamu punya taulah…” bisik si Seriband sambil merancang soalan-soalan dan jawapan untuk dibawa berlatih.

20 April lepas sekolah, si Transport rasmi kembara meluncuri laluan berurusan dengan warden asrama SMK Sook. Setelah ke sana sini berurusan beserta surat rasmi pelepasan sehari si Rydu, dapat juga kebenaran keluar selepas si warden minta rasuah 1 buah keset…harharhar…gurau saja.


21 April jam 10.00 pagi kami bertolak dari Tambunan , ‘RTM KAMI DATANG MENCABARMU’, eh….kalau bahasa kita apa ‘mencabar’ ah? Sampai KK kami lepak dulu tempat si Iduk Kompleks Karamunsing , tapi sepanjang perjalanan itu sia teruskan latihan diorang dengan mengharamkan berbahasa selain dusun melainkan dusun belaka. Singgah Gunung Emas kami teruskan latihan dengan megindusun itu sumandak jaga jualan runcit makanan ringan sebelah tandas berbayar. Minsimputul kasari dusun si sumandak telumis , jarang mangkali gia dia kena ambush begitu. Eh…tapi rasa cool dan ruggedlah…bila mana 4 orang jejaka dressing Peter Pan (perasan) turun dari kereta berspek-spek, bersnow cap tapi megindusun mendalam beli chewing gum.

Dalam debaran diorang bertiga, sempat juga berlatih 2 kali lagu yang mungkin dinyanyikan live malam itu. Vincent main gitar, Rydu nyanyi, Vincent&Uyu backing…ah buli laitu…yang penting ini malam jawab soalan DJ dan para pemanggil, itu nyanyi no 2 laitu. Kami Pigi Tanjung Lipat jam 5.30 petang, panjang betul Jem itu jalan, DJ Maidah Yungkit hantar SMS ‘minta pas lawatan di pondok keselamatan sebelum masuk RTM’ dia bilang. Sempat juga kami pikir-pikir idea video klip di itu pantai . tebayang pula Vclip George Lian.

Jam 7.30 kami mula besiap-siap , sedia gitar, handycam, skrip-skrip, pen, air mineral, CD, keset untuk 4 DJ lain, malahan kraftangan Batu Lunguyan (sebagai cendera kenangan buat DJ Maidah) turut tersenarai dalam list penting. Niat hati mau jalan kaki saja dari Kompleks Karamunsing ke RTM lebih kurang 150 meter saja. Tapi lepas mandi pun boleh berpeluh (peluh gemuruh?) terpaksa naik kereta be aircond juga laini.

Lepas tinggalkan driving lesen di gate pengawal. Nah ….masuk juga kami di RTM. DJ Maidah tunggu depan pintu staf tingkat 2. Jam 8.00 itu N29 diminta isi borang butiran diri dan sedikit perbincangan. Kesportingan dan keperamahan DJ Maidah banyak membantu N29 mencari timing kemesraan. Bila kemesraan itu ada, pasti temu bual itu akan berjalan dengan santai dan ‘suasana kawan-kawan’. Mudah-mudahanlah.

Jam 9.00 hingga 9.45 adalah 45 minit yang paling kura-kura bagi trio ini, sempat juga diorang warm up otot-otot organ pertuturan dengan saling bersoal jawab soalan ramalan. Dan jeng….9.44 malam, signal masuk konti 1 diterima dan bemulalah sesi temuramah yang mengundang banyak call gelak ketawa geng-geng N29 yang mengikuti rancangan itu di rumah masing-masing. Macam berpesta pula kamurang dingar N29 bedusun di rediu aa…(Preview temuramah ada di blog si Yan, Thanks Yan…si Rydu marau-arau ucapan akhir sampai telupa Yan, Dbos, member internet, sampai promosi suruh beli keset pun dia buli telupa)

Ada satu soalan menarik yang tidak sempat dijawab oleh si Vincent, si pemanggil tanya (setelah ditranslate ) “Kau bilang kau main gitar utama koni? Jadi macam mana, kau menyanyi , kau juga main gitar ?

Jawaban si Vincent daitu “ Mimang begitulah sudah biasa di function2 menyanyi sambil main lead,”

Payah juga itu. Curt Cobain pun respek ni.Itulah kelebihan Nokuro29.Diorang lah buat lagu, lirik , susun musik, masa show kawin-kawin yang hanya dibayar rm150-250 saja pun nyanyi sambil pegang instrument masing-masing, umur pun muda-muda lagi. Harap-harap pakej mereka ini dapat pengiktrifan mereka2 yang menghargai bakat Sabahan. Sejujurnya seriband katakan persembahan live mereka lebih baik daripada studio kerana mereka lebih jujur dan santai di tapak mereka.

10:30 malam keluar dari konti 1 , rasa macam tida percaya, sekali mereka mengindusun terus satu Sabah dengar.Harap-harap rancangan ini membantu penjualan album mereka agar matlamat Nokuro29 tercapai.


Terima kasih banyak-banyak tompinai Creedance Arthur , DJ Maidah dan DJ-DJ yang memainkan lagu N29, Iduk, pemanggil2 dan penghantar SMS yang tidak putus-putus malam itu sampai terpaksa pilih soalan sms yang ringkas dan mudah untuk menjimatkan masa. Nokuro29 akan cuba muncul buat promosi album dalam tiap pesta kaamatan Tambunan, keningau, Sook, Nabawan,Tenom dan mana-mana daerah yang tesampai bulan Mei ini. Okey bye….

Seriband

2 comments:

F!oNa said...

hehehe.. suka sia baca nie laporan c seriband hehe.. ada juga kasari ko kc selit2 nama siurang ahh ahehehe.. odoi dogo.lucu dii sia rasa.berabis belajar besakap dusun kai tu :p .. sama la sia pun baru belajar kama ne.. buli la kampung2 noh hehe.... DB sayang o kan tu pic2 yang len nda dapat upload p blog ko?.. dei siintong daa sia :(

-Good luck Nokuro29 & good job mr.Seriband ;) ..........

dBOS-fm said...

syapun kelucuanbah baca cerita durang ni...sikit2 kasi ingat balik masa first time temuduga kerja dulu. Durang berabis praktis Dusun..jgn2 tu amoi Cina d Gunung Emas pun durang spiking Dusun mengkali..hehe. Sya sudah emel Seriband pasal pics, kalau dia boleh bagi pics dlm format biasa .jpg mengkali ini blog susah sikit mau support .png.