20 Oct 2010

Promo Album

Promosi album kali ini menampilkan album Willy AR.Embayan (kenal?)

"Syukur kepasa Tuhan kerana akhirnya koleksi lagu yang saya simpan sejak tahun 1996 ini akhirnya dapat dirakamkan" begitulah antara kata-kata pembukaan ucapan beliau dalam sampul album (terus adalah si kawan seorang ni yang tersindir, sebab lagu-lagu diapun terperam begitu lama tapi belum kena rakam-rakam lagi...hehe). Tapi bila saya perhatikan lagu-lagu dalam album ni, ciptaan tahun 1989 pun ada :=). Ndak apa lah bah tu kan "better late than never" orang kampung saya bilang.


Senarai lagu-lagu dalam album adalah seperti yang tertera dalam gambar ini.



Mari kita dengar sampel lagu trek pertama Iya Noh Songulun. lagu/lirik oleh George Ar. Imbayan/Gilbert Josue Kating.










Memang nostalgik dengar lagu yang ada iringan suara latar berkumpulan (ala-ala koir)macam lagu di atas. Syok juga dengar. Istimewanya juga lagu ini (dan juga beberapa lagu dalam album ini) bila rakaman saksofon akustik diguna dalam gubahan muzik. Tiupan saksofon adalah hasil ehsan Joachim Gabin.


Seterusnya sampel lagu trek 3, berjudul Kanou Rumamai (lagu/lirik - Linus Sunggip). Lagu ini menampilkan alat-alat muzik tradisional (akustik).









Malangnya alat-alat muzik tradisional, yang unik dan siuk didengar itu, hanya memenuhi bahagian intro dan outro lagu (di hujung-hujung ja) :(.

"Teruskan mencipta demi memelihara dan memartabatkan bahasa Kadazan-Dusun agar tidak hilang di bumi ini"......"Teruskan bermuzik untuk keindahan lagu-lagu Kadazan-Dusun"..."Semoga bahasa Kadazan-Dusun terus hidup dan terpelihara" Demikianlah lagi beberapa baris kata-kata hikmat dalam sampul album ni (terus saya pun macam mo nyanyi lagu soul "Doi Limau Kapas")


Apapun tidak semua lirik dalam album ini seratus peratus dalam bahasa Dusun ada juga lagu-lagu yang terbercampur dengan lirik Melayu dan sedikit-sedikit Inggeris seperti dua buah lagu berunsur sindiran ini.


Tondu Kusai/Aman Kada Pomiogu (Sinding/Loyuk - Gilbert Josue Kating)








Banyak lagi lagu-lagu yang best dalam album ni. Dapatkanlah dengan seberapa segara, selagi stok masih ada. Tunggu apa lagi? Apa...tunggu bonus? Kamu teda baca apa si Najib bilang?

Sekianlah saja promosi album kita untuk kali ini. Sebelum berpisah terimalah nasihat dari buaya pencen yang berbunyi majulah diri kita untuk diri kita sendiri dan jangan lupa teruslah menyokong artis-artis tempatan...jumpa lagi dikesempatan akan datang...babai!

0 comments: