23 Dec 2011

Ateh Wildan - Saiz 50-50

Kata-kata hikmat dari YouTube..

Pendatang baru dalam industri hiburan tanah air. Penyanyi yang berasal dari pitas Sabah yang merakamkan 10 buah lagu berentak slow rock dan balada rock yang mana album tersebut di namakan KEMBARA BLUES...

Buli tahan talent dia ni mencipta dan menyanyi lagu-lagu ala rock kapak (macam lagu-lagu kumpulan Exist). Semua lagu dalam bahasa Melayu. Saya rasa paling best lagu dia yang berjudul Melupakanmu

Tapi lagu yang berikut ni special sikit, dalam bahasa Dusun :=)



**********************************


Penjana kod lagu

A few years back I asked a Yamaha music promoter "adakah keyboard yang kalau kita main melodi ja...dia sendiri generate kod lagu kita?" Ketawa habis tu promoter. "That's impossible" dia bilang. "Those skill you need to acquire by training" he quips. If you asked any musicians the chances are you'll hear the same response. Tapi tu dulu, sekarang ni adalah kali 2,3 software yang sudah ada di pasaran. Antaranya macam Band In a Box (arguably the best software for backing music arrangement) and MySong. Setakat ni saya cuma pernah try Songsmith ja, sebab yang ni ja ada download free..hehe (free enam jam ja)

My findings? Mula-mula saya try nyanyi lagu-lagu kindergarten (I dare not use my voice..ndak berapa konpiden suara betul-betul in-tune, so I play the melody using keyboard). Not bad juga, kira 100% juga ketepatan chording dia. Then try lagu-lagu yang complicated sikit. Hmm..adalah kali dalam 70-85% precise..hehe (nampak gaya mo kena pakai skill semulajadi juga ni). However the bottomline is nothing is imposible now. I won't be surprised the new generation of keyboards will incorporate this feature (terutamanya keyboard Casio...oops!)

Pemain Winamp 5.2 pun ada juga feature generate chord lagu. Tapi saya rasa ni lebih kepada lagu-lagu yang sudah dirakam kali. Senanglah mo cari chord lagu-lagu Bruno Mars ni kan.. :=)

1 comments:

Anonymous said...

macam ada org lain ooo nyanyi ni lagu...selalu dgr d suria fm, saiz pun bukan 50-50 tp 40-40.