19 Jun 2006

Berakhir perjuangan Rich di AF

Kemunculan adik bongsu Salima di pentas sebagai kejutan kepada beliau, pujian “Apam Manis” kepada Velvet dan kempen anti dadah Adlin, merupakan sebahagian daripada rancah Konsert AF minggu ini sebelum akademi mengucapkan selamat jalan kepada seorang lagi peserta dari Sabah,Rich.

Agak terkilan juga bila melihat salah seorang pelajar kegemaran menjadi mangsa undian paling sedikit kali ini. Bukannya kerana Rich berasal dari Sabah, tapi melihat bakatnya, saya tidak keberatan meramal beliau mampu bertahan sehingga minggu keenam. Tapi pada masa yang sama bila dikenang balik keputusan minggu sudah, di mana kedudukan Rich hanya satu paras di atas Karen, nasib Rich seakan sudah boleh dicongakkan. Malang sekali kemampuan sebenar Rich hanya boleh dibuktikan pada Konsert Prelude dengan membawa lagu yang benar-benar “makanannya”. Dua lagu yang diberi kepada beliau pada konsert-konsert minggu pertama dan kedua kurang memberi impak Walaupun lagu Mustika sedikit sebanyak mempamerkan kemampuan beliau, tapi mungkin agak terlambat untuk meyakinkan semula penonton.

Jelas sekali ada pelajar lain yang sepatutnya lebih berhak meninggalkan akademi, sekiranya bakat seni sebenar yang dinilai, namun seperti lazimnya nasib pelajar-pelajar AF semuanya terletak di tangan mereka yang sudi menyedekahkan undi. Mungkin jugakah dua pelajar Sabah yang masih kekal di akademi menerima hikmah disebalik pemergian Rich? Walau apapun tiada kerugian bagi pihak Rich, dari seseorang yang tidak dikenali, kini dikenali ramai. Kalau dulu tiada siapa mengetahui kumpulan “Estranged”, kini nama kumpulan tersebut sudah sinonim gara-gara penglibatan Rich di AF4.

Ulasan persembahan pelajar

1. Salima (Obsesi) – Tona vokal beliau hampir-hampir menyamai tona vokal penyanyi asal Juliana Banos. Suara dapat dikawal dengan baik walaupun pada satu bahagian kedengaran juga suara beliau “terseliuh” sedikit. Gerak tari dikawal rapi agar stamina terkawal dan mungkin juga supaya tidak kelihatan terlalu lincah nanti dikutuk pula terkeluar dari “landasan”. Tiada perubahan dengan penyanyi asal setiap lenggok diikut dengan teliti. Penampilan dengan topi koboi tidaklah keterlaluan sangat lebih-lebih lagi bila tidak banyak alternatif fesyen untuk Salima.

2. Amirul (Yesterday) – Persembahan beliau kali ini lebih baik berbanding dengan dua persembahan pada konsert lepas. Mungkin lagu ini merupakan sebuah lagu sentimental yang agak mudah dan ringkas. Kata orang lagu “kacang”. Namun begitu vokal beliau masih belum dapat dibanggakan. Kedengaran agak “longgar” belum cukup solid, pernafasan perlu diperbaiki, vibration tak stabil dan pitching masih kerap terlencong dari sasaran (hairan juga tiada komen negatif dari Deja Moss). Usaha melakukan penghayatan (dengan memejam mata) hanya memberi kesan sedikit tanpa impak yang kuat.

3. Rich (Mustika) – Untuk lagu dalam kategori bukan “makanannya”, lagu ini dapat dibawa dengan agak baik. Seperti juga Amirul persembahan beliau kali ini lebih baik berbanding dua persembahan yang lepas.

4. Zila (Tak Tercapai Akal Mu) – Walaupun, tiada apa yang kurang dengan fesyennya kali ini, beliau masih mendapat komen negatif berhubung pemakaian. Lontaran suara agak seragam dan sekata pada keseluruhan lagu. Penghayatan diberi kurang mengena dengan lagu. Cara beliau menyanyi seakan-akan cuba mengawal keayuan (kontrol ayu) dan ada sedikit sebanyak pengaruh Siti.

5. Farhan (Still Got The Blues) – Secara kasar persembahan beliau agak hebat lantas mengundang sorakan gemuruh (seperti Velvet pada konsert lepas). Namun kalau diamati dengan teliti, feel dan penghayatan masih kurang. Mimik muka masih agak kaku, pergerakan agak keras dan ada bahagian korus lagu di mana beliau hampir tidak menepati sasaran nada. Kekuatan beliau pada lagu ini terletak pada lontaran suara “growling” yang merupakan identitinya (walaupun bukan sesuatu yang baru di kalangan penyanyi Malaysia seperti Rem, Adibah Noor, Jaclyn Victor dan beberapa lagi). Kalau rambut beliau didandan macam minggu lepas, mungkin lebih memberi impak pada persembahan beliau.

6. Haziq (Cinta Nusantara) – Walaupun lagu ini bersesuaian dengan lenggok suara beliau, Hazig kurang berjaya membawa lagu ini dengan berkesan. Suara tak cukup stamina dan sekali lagi suara beliau “terkehel” (masa ini berlaku kamera fokus kepda Farhan yang bertugas sebagai salah seorang penyanyi latar dan jelas Farhan tersentak). Tempoh pula hampir-hampir lari.

7. Lotter (Iris) – Persembahan yang agak menarik juga dari Lotter. Lagu tanpa intro (terus-terus masuk) namun dapat dilakukan oleh Lotter dengan baik. Tidak terikut-ikut Awie malah saya lebih terbayangkan Amy Search bila melihat cara pergerakan Lotter terutama cara mimikan wajahnya.

8. Velvet (Teman Tapi Mesra) – Lagu ini sememangnya mempunyai nada yang rendah untuk suara Velvet dan dalam rancangan Diari AF Ajai ada memberi peringatan kepada beliau akan hal ini. Justeru saya perhatikan Velvet berjaga-jaga atau fokus betul-betul kawalan nada beliau semasa menyanyi part nada rendah lagu tersebut. Secara keseluruhanya tidaklah teruk sangat. Low note bagi rangkap pertama dan kedua dapat dikawal dengan baik, cuma rangkap ketiga (sebelum korus) tersasar sedikit sahaja. Mujurlah Deja Moss faham dengan situasi ini dan sendiri mengaku kelemahan beliau. Volume yang kurang kuat, sedikit sebanyak mengganggu persembahan vokal Velvet semasa part nada rendah (kalau mikrofon dirapatkan lagi ke mulut hingga menyentuh bibir mungkin dapat atasi masalah ini). Kalau diambil kira showmanship beliau menyampaikan lagu ini, persembahan beliau memang MALATOOP!.

9. Diddy (Memori Luka) – Lontaran suara yang cukup bertenaga hanya dapat dikekalkan sepanjang 50% lagu tersebut selebihnya hampir-hampir kehabisan tenaga.

10. Faizal (Terengganu Kita) – Seperti biasa persembahan Faizal begitu bersahaja persis seorang artis yang sudah banyak menimba pengalaman membuat persembahan pentas. Seperti dijangkakan juga lagu loghat negerinya sendiri dinyanyikan dengan baik sekali (mungkin kurang adil juga kepada pelajar lain). Namun kehadiran Salim agak mengganggu sedikit.

Pilihan terbaik minggu ini

1. Velvet/ 2. Farhan/3. Faizal/ 4. Lotter/ 5. Salima /6. Rich/ 7. Zila/ 8. Haziq/ 9. Diddy/ 10. Amirul

0 comments: