6 Jan 2011

Tidak Putar Lagu Sendiri

Ramai bah kan penyanyi jadi penyampai radio sekarang ni, antaranya si Lotter, Felix, Alvin dan kadang-kadang si Ebi. Mari kita dengar sepatah dua kata dari si Alvin :=).


Isu penyanyi yang jadi DJ radio dan memainkan lagu durang sendiri saya rasa sudah lama ditimbulkan. Paling hangat bila lagu si Aznil dari filem 'Cicakman' kerap berputar di ERA sampai ada yang tuduh ERA bias. Tapi penjelasan durang, lagu tu diputar atas permintaan ramai (masuk carta ERA lagi tu). Secara rasionalnya memang tidak aci penyanyi/DJ memainkan lagu durang sendiri melainkan ada bukti diminta bertalu-talu. Kalau ada termaktub syarat durang tidak boleh mainkan lagu sendiri dalam Terms and Conditons yang perlu dipatuhi, saya rasa ini kira disadvantage-lah kan (si Dina OIAM contohnya, sejak jadi DJ di ERA macam tiada pula lagu dia berputar, the same goes to Reza AF3). Ada juga kali yang tidak 'ketahanan' sudah tu mo pegi picit tu butang kasi main lagu durang sendiri (hehe..just kidding). Kenapalah durang ni tidak dibenarkan guna nama samaran ah?...DJ Jonjongot kah, macam DJ-DJ di kelab. Kalau guna samaran bulilah kasi main lagu sendiri (mana pendengar tau).

Maybe the good topic to discuss, "singer turns radio DJ - advantage or disadvantage?" :=)

(Setakat ni saya cuma terdengar si Lotter ja yang kasi main lagu durang "Keluhan Hati" - tapi saya anggap jalah atas permintaan ramai :=)).

*****************************************

Lirik lagu Tondu Unduk Ngadau

Ounsikou ginawo karamit dikoyu toinsanan
Korikot polombus koubusan tungkusan..tokou
Oinsanan ginawo arayou kokito linansan
Tondu Unduk Ngadau

Okito linundus oilaan linumis sinuau
Kolingos rinuol posonong sinduol omruol...tokou
Ounsikou ginawo orohian kokito linansan
Tondu Unduk Ngadau

CHORUS
Unduk Ngadau linumis nu
Kosurong do mato
Unduk Ngadau
Sinuau posogit ginawo

BRIDGE
Oinsanan watas id suang do pogun diti
Moginum tinan omulok do silihon
Tondu Unduk Ngadau

(solo)
Kokotuan diti pamasi dahai do piuludan
Polingos hinuyan potodu doh tumos mongomot...parai
Unduk Ngadau silihan do pangarayou...dahai
Dikoyu toinsanai

Donna memerlukan sokongan anda, jadi sekiranya anda betul-betul minat lagu ini dapatkanlah album beliau yang masih boleh didapati di pasaran (tamu-tamu, kedai Polysound di Kg. Air etc). Sokonglah artis tempatan kita. Ulasan album dia boleh dibaca di SINI.

4 comments:

zrull said...

ciannya dorang kan.

tp nama2 Dj samaran yg banyak di radio online tu semua lucu2.

Anonymous said...

Tidak jadi masalah bah tu bos durang buli runding runding antara durang2lah. si felix suruh si loter kasi putar lagu dia d suria dan si loter suruh si felix kasi putar lagu dia dia kkfm. terus high five!hehe

Anonymous said...

DJ adalah tugas durang DJ, so jangan memandai.. c Felix tu, balik2 labah menyanyi di radio. jangan lupa, time DJ, dia tu DJ bukan penyanyi. so cukup2 lah u menyanyi sambil main gitar. minta puji saja. kalau begitu, bagus buat radio sendiri n kasi main lagu2 sendiri.

Saya faham la dia tu memang penyanyi dan boleh nyanyi, tapi harus dibezakan ketika bertugas

Eric@Boy said...

mana lagunya ku mau dingar?