20 Jun 2006

Penyingkiran Rich telah di rancang??

19-06-2006

04:08:38

PM ZIEMAN

Penyingkiran peserta lelaki pertama dari Sabah, Richael L.Gimbang yang lebih dikenali dengan nama Rich sudah dijangka.Ini menyebabkan konsert ketiga Akademi Fantasia 4 (AF4) yang berlangsung di Dewan Sivik pada tengah hari Ahad lepas berlangsung dengan hambar dan biasa. Dan terkeluarnya Rich bukanlah satu kejutan.Hanya tiga perkara “penting” yang berlaku pada konsert tersebut - persembahan memukau daripada Farhan, komen pedas penuh sinis dari Adlin yang ditujukan kepada Saleem Iklim dan pakaian koboi Salima yang merimaskan.Undi Rich corot - Farhan juara!Rich merupakan pelajar ketiga yang terkeluar selepas dua pelajar wanita, Nora dan Karen. Rich yang mendendangkan lagu Mustika nyanyian M.Nasir menerima undian paling rendah sebanyak tujuh peratus pada konsert tersebut. Sembilan pelajar yang “terselamat” di peringkat ini adalah Farhan, Lotter, Haziq, Velvet, Faizal, Amirul, Zila, Salima, dan Diddy.Penyingkiran Rich sudah dijangka. Pada pusingan minggu lepas, Farhan menjadi peserta paling menyerlah apabila menerima undian tertinggi sebanyak 19 peratus. Pelakon dan aktivis teater, Adlin Aman Ramli bertindak sebagai pengkritik tetap sambil ditemani dua pengkritik undangan iaitu pelakon berpengalaman, M.Rajoli dan penyanyi, Deja Moss. “Teori” kenapa Rich terkeluarBeberapa andaian dan teori telah dibuat mengenai penyingkiran pelajar yang berusia 23 tahun ini.Mungkin Rich kalah undian SMS kerana “keakrabannya” dengan Velvet, peserta wanita yang mempunyai potensi dan masa depan yang cerah di dalam bidang seni suara seperti yang selalu disajikan didalam Diari AF.Ramai yang mengaitkan penyingkiran Rich dengan kritikan pedas Bob di episod yang lepas di mana Bob memberi komen bahawa persembahan Rich yang membawa lagu “Dendang Remaja” yang dipopularkan oleh A.Romzie sebagai “munafik.” Sedikit sebanyak kritikan ini telah menjejaskan peratusan undian Rich. Atau mungkin juga kerana Rich anak Datuk Lawrence, maka dia menjadi “mangsa” dan mendapat badi yang sama dengan Idayu, peserta AF3 musim lepas? Dan pemilihan lagu yang diberi kepada Rich juga tidak banyak membantunya untuk menyerlahkan bakat yang ada padanya.Tapi adakah semuanya dirancang? Persoalan ini bermain dibenak kita kerana tiba-tiba saja Aznil mengumumkan yang Rich akan diberi peluang menonton perlawanan bolasepak World Cup sekiranya persembahan Mustikanya pada malam itu mendapat kad hijau dari ketiga-tiga juri?Dan seperti yang dinyatakan oleh pengacara popular Aznil Nawawi “Adakah ini satu suratan atau kebetulan?” kerana kita sedia maklum bahawa peserta AF tidak dibenarkan membuat sebarang hubungan dengan dunia luar, jadi kenapa tiba-tiba Rich dibenarkan menyaksikan bola? Apakah istimewanya Rich sehinggakan dibenarkan keluar hanya kerana satu persembahan? Rupa-rupanya, kejutan yang besar menanti Rich dan penyokong-penyokongnya. Itulah hari terakhir Rich di AF.

Petikan dari mSTAR online

4 comments:

Anonymous said...

i agree 100% with u beb.... nyway, no more rich, no more af4... thats the rulez... haha

F!oNa said...

Db.. dei kesian juga la sia baca nie... memang butul o sia rasa apa yang mSTAR tulis nie...

terutama "hubungan baik diantara rich dan velvet" dei...

dBOS-fm said...

Adeyy..kalau betul yg itu Yan...sampai hati juga durang kasi pisah c Rich ngan Velvet..hehehe!!nda juga aku jeles bah nampak durang tu...:)

dBOS-fm said...

anonymous..yup..af4 will not b d same w/out Rich..i'm really looking forward to see he repeats his great performance during the Prelude concert...