5 Apr 2007

Penyakit "buta seni" AF melanda AI?

Mangsa terbaru Gina Glorksen (tengah)

American Idol (AI) yang sudahpun memasuki musim keenam telah melahirkan ramai juara yang tidak perlu dipertikaikan bakat mereka. Pemilihan juara walaupun melalui undian umum, lebih berpihak kepada mereka yang betul-betul menonjolkan bakat senisuara yang cemerlang. Tidak kisahlah samada yang menjadi juara berbadan gemuk, tidak secantik atau tidak sekacak peserta-peserta lain, sebab fokus terus diberikan kepada keunikan bakat senisuara peserta-peserta. Begitulah istimewanya American Idol. Namun pada musim keenam ini, kebanyakan media mula mempersoalkan kredibiliti AI apabila salah seoarng pesertanya Sanjaya Malakar terus terselamat dan kekal bersaing pada minggu (mungkin juga minggu-minggu) yang akan datang. Antara komen media US adalah seperti di bawah ini

Perhaps someday kids will be reading about this ‘American Idol’ season in a sociology course. When did America lose faith in “reality TV”? What causes teenage girls to ignore the cost of text messaging and vote for the vocally challenged? Why do certain people make it their mission to destroy a seemingly harmless show?

Sounds familiarkan? Di mana ya saya pernah dengar komen macam ini? Tentulah di AF! While America is worried and use the future tense, our kids have already get used to it since 2005. Looks like we are more advanced..... dalam hal-hal buta seni ni.

0 comments: