28 Nov 2006

Album Krismas keluaran tempatan

Dalam mencari-cari album khas Krismas produksi tempatan Sabah, maka terjumpalah dua buah album yang tertera di bawah ini.

Tajuk: Album Sinding Sinding Do Tadau Christmas
Edaran: Skyline
Artis: Variasi

Album ini sebenarnya diterbitkan pada tahun lalu (2005). Album yang diedarkan oleh Skyline ini memuatkan sembilan trek lagu kesemuanya. Antara pencipta lagu yang menyumbangkan ciptaan mereka termasuklah Ray, Ading dan EMP. Artis yang terlibat pula terdiri daripada peserta-peserta akhir KDM Idol (Reno, Fredo, Leena dan Fran) dan tidak ketinggalan beberapa artis yang bernaung di bawah label Skyline seperti Lydia Kalidin, Jeply Miroh dan Apiang Sausan. Antara lagu-lagu yang menarik termasuklah Merry Christmas (Ray/Artis KDM Idol), Loyou Do Krismas (Ray/Lydia kalidin), Munsikou Tadau Krismas (EMP/Fredo) dan Tadau Krismas Rumikot (Ading/Jeply Miroh)


Tajuk: Pujian dan Penyembahan...Merry Christmas
Edaran: Sabah Music
Artis: Variasi

Semasa membelek-belek kaset ini tertera tahun 1987 pada sampulnya!. Bila diajukan pertanyaan kepada pemilik kedai kaset, beliau memberitahu kaset berkenaan baru saja diedarkan ke kedainya dalam tiga, empat hari lepas. Hmm...stok lama atau tidak, yang penting lagu-lagu dalam album ini boleh tahanlah juga. Terdapat sepuluh trek lagu yang kebanyakannya diilhamkan oleh John dan Jai Samud. Antara artis-artis terlibat ialah John, Jai dan Tommie Samud tidak ketinggalan Dedralyn dan Angel Yudea.


(Note: Memandangkan kuota bandwith radioblog bulan ini hampir mencecah maksimum, lagu-lagu dari album-album di atas akan hanya dapat diupload pada 1 Disember...sabar ya!)

0 comments: