10 Mar 2009

Saluran 180 harapan karyawan Sabah?

Beberapa berita menarik (sekurang-kurangnya untuk rakyat Sabah) muncul di dada akhbar minggu lepas. Mula-mula sekali Perdana Menteri memberi bayangan jambatan yang akan menyambungkan Labuan dan Sabah bakal menjadi kenyataan dan hanya menanti kajian kebarangkalian (feasibility studies)yang sedang dijalankan oleh UMS. Hasil kajian tersebut dijangka diketahui pada bulan Oktober tahun ini. Sekiranya hasil kajian positif projek berkenaan akan dilaksanakan secepat mungkin dan diwar-warkan akan siap pada tahun 2016. Some people predict it's gonna be about ten years from now. Hope we're all live long enough to see the bridge..:-) (God willing).

Another interesting news (but this one had been mentioned here earlier) ialah Pesta Filem Malaysia bakal berlangsung di KK bulan Ogos ini. Berbagai aktiviti-aktiviti seperti bengkel, seminar dll berkaitan industri perfileman bakal diadakan. Tergerak juga hati aku untuk menyertai bengkel-bengkel berkenaan dan sekarang ni sedang sibuk membelek-belek diari jadual kerja bulan Ogos kalau ada yang boleh 'escape' (hehe).

The following piece of news pun tidak kurang menariknya iaitu berkenaan sebuah saluran baru di Astro yang dinamakan Muzik Aktif dan bakal disiarkan 24 jam melalui saluran 180. Saluran ini sebenarnya diperkenalkan oleh RTM dan menumpang satelit Astro untuk dipancarkan. Menurut Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek, Muzik Aktif bakal menampilkan klip-klip video artis-artis tempatan yang merangkumi berbagai genre, bahasa, kebudayaan dan kumpulan etnik. Itu dia, sekali imbas seolah-olah ditujukan khas untuk rakyat di Sabah dan Sarawak. Laporan juga menyebut Saluran 180 ini akan dilancarkan pada 16 Mac (*LOL* I mentioned "lusa" earlier on padahal next week...maklumlah ndak sabar-sabar bah..hehe). Harap-harap kita akan terus dapat mengikuti siaran saluran berkenaan pada hari yang sama (duh tidak sabar-sabar aku ni..hehe)

3 comments:

zrull said...

wah best berita ni.....

saluran baru rtm utk musik tu harap2 berguna kepada sabah dan swk utk mempromosi musik sabahan..

dBOS-fm said...

bah kalau kamu berbakat buat drama, musiz video kah dll... inilah mengkali peluang besar

zrull said...

bah..peluang jgn dilepaskan...hihihi...