19 Feb 2007

Lok Kawi Wildlife Park

The Lok Kawi Wildlife Park aka Sabah's very first zoo, that started its development in 1996, finally opened its door for the public on the 17th February. Ini bukanlah pembukaan rasmi. Difahamkan pembukaan rasmi akan diadakan apabila semua kelengkapan siap sepenuhnya. Setakat ini pembangunan kawasan seluas 90 hektar ini bolehlah dianggap 80% siap. Taman ini terbahagi kepada dua zon iaitu mini zoo dan botanical garden. Among the wildlife that are being exhibit include Borneo Pygmy Elephants, Sumatera Rhinoceros, Orang Utan (yang ini memang wajib...hehe), Proboscis Monkey, several types of deers and birds and my favourite, the Malayan Tiger (feel like cuddling these creatures!). Difahamkan beberapa lagi haiwan antaranya seperti zirafah, the lion king dan sun bears bakal muncul di masa akan datang. Taman ini juga sedang membina beberapa kemudahan untuk adventurous activities such as bungee jumping (mmm..can't wait for this), cross country cycling dan beberapa aktiviti lagi. Menurut sumber, cable car juga bakal boleh dinikmati oleh pengunjung tidak lama lagi. Terdapat juga tapak khas untuk berkelah dan camping. Untuk kanak-kanak pula disediakan Children Mini Zoo di mana kanak-kanak di bawah 12 tahun boleh menunggang gajah.

Overall memang bestlah tempat ni....especially the botanical garden dan the aviary (taman burung semulajadi)....tenang dan aman damai fikiran kalau berada di dua tempat ni. Kedua-dua kawasan ini betul-betul menyerupai hutan semulajadi, cuma disediakan tempat berjalan kaki yang cukup "glamour" (the ladies can walk around wearing high heel...hehe) perhaps a "boutique forest" is not a bad word to describe it! But I suggest on the suggestion book that they provide mini train ride from one exhibit to another, supaya senior citizen (like my mother)...and the handicapped and perhaps for those yang malas berjalan...don't have to walk around by foot....it's a huge area... boleh pengsan juga kalau tidak cukup stamina!

Main entrance/visitors info center/souvenir shop


The general map of the 90-hectare park

Entrance fee

Malaysian (Adult - RM10/under 18 - RM5)
Non-Malaysian (Adult - RM20/under 18 -RM10)
Student (with uniform)/Senior citizen over 60 yrs and handicapped are all FREE

Opening hours: 9:30 am - 5:30 pm

...and now the tiger show!
...the tigers can also be viewed through a thick glass wall. (Errr...ada gangguan sedikit dari suara narrator dokumentari National Geographic...hehe!)


...our favourite cousins



The botanical garden and the aviary


0 comments: