27 Jul 2007

Tumpang nama

Artikel di bawah ini menampilkan trend penyanyi-penyanyi barat (terutama wanita) yang gemar meletak nama mereka sekali selaku pencipta ataupun pencipta bersama lagu-lagu yang mereka dendangkan. Samada benar atau tidak mereka terlibat sepenuhnya dalam penciptaan sesebuah lagu tersebut, we know a little bit from this article. Why are they doing it? Mungkin mereka sedar yang kalau setakat hanya menyanyi lagu tersebut, mereka tidak berhak menuntut royalti pada jangka masa panjang (perlu diingat penyanyi hanya sekadar menyumbang suara untuk lagu tersebut dan tidak ada peruntukan royalti - correct me if i'm wrong). Anyone can sing the song (the singers/vocalists may change but the original song writer remain the same person). So kepada yang ghairah sangat mahu jadi penyanyi itu mungkin perlu juga pertimbangkan jadi pencipta atau penerbit macam si Cek Nek (Che'nelle) yang mencipta dan menyanyikan lagu beliau sendiri.


....and somewhere in KK...

A group of guys (where are the gals?) berhempas pulas memerah kudrat merenggang seluruh anggota badan hanya untuk sebuah gelaran...Mr Malaysia!


Hmm...kalaulah ada makhluk yang makan daging manusia durang nilah yang jadi sasaran....daging nothhing but daging! *LOL*

0 comments: