15 Mar 2009

AF 7 - Konsert 1

Saya perhatikan, sebelum menyanyi VT ditayangkan, selesai menyanyi peserta berdiri lalu berpaling ke arah juri (yang dialih lokasi mereka dari depan ke sisi pentas) dan juri terus beri komen (tanpa arahan pengacara). Selepas juri beri komen, pengacara bersembang dengan peserta (short and simple) dan muzik latar pun dimainkan'. Eh...eh...macam pernah nampak saja scene ini, di mana ya? Oh American Idol rupanya *LOL* (konsert Top 36). Tu dia tranformasi ke American Idol.

Suasana konsert AF semalam bolehlah saya simpulkan agak 'suram dan bisu'(kalau menonton dari TV). Pentas kecil, kalau kamera fokus dari depan nampak macam pentas di pub. Lagu-lagu yang diambil dari ‘wish list’ pelajar rata-rata lagu yang mudah dan selamat yang tidak banyak menguji kemampuan vokal pelajar (dari segi vocal range) tapi sekadar memperkenalkan vocal tone mereka (rasa saya cuma lagu ‘Matahari’ oleh Rubisa yang agak mencabar)

Dan carutan saya...

1. Adilla – Di Bawah Pohon Asmara : Setelah memiliki dua album solo dan satu single....haruslah beraksi selamba ala-ala penyanyi profesional yang menjadi artis jemputan rancangan tersebut...tak gitu?. Suara semput...who cares this is not a competition, but a concert.

2. Sidi – Terimakasih Cinta : Not a bad vocal tone but singing unstable, bumpy and limited vocal range .

3. Zizi – Molek: Suara ada ciri tersendiri, pitching generally ok, well connected with the audience too dan tidak nampak tertekan.

4. Yazid – Di Penghujung Rindu: Ada sedikit-sedikit ‘bumpy’ masa note-note rendah tapi agak baik masa korus. Part yang sepatutnya suara ‘dibulatkan’ kedengaran agak ‘nipis’. Nampak sedikit tertekan, feeling juga kurang but nice vocal tone.

5. Isma – Sepi: Mungkin sebelum ini ramai komplen tone suara beliau mirip Siti dan dari persembahan semalam beliau seolah-olah cuba melarikan diri dari terus disamakan dengan Siti, agak berjaya jugalah, walaupun masih kedengaran sedikit-sedikit persamaan tersebut.

6. Akim – Hati Ku Kau Luka: Quite confident, macam tidak sabar-sabar mau tunggu giliran dan nampak macam tidak gemuruh 9tak tertekan). Tidak banyak gangguan suara tapi vibrato masih perlu kawalan. Unfortunately I don’t quite like his vocal tone.

7. Claudia – Sempurna : Adalah sedikit-sedikit mirip Dayang suara dia ni walaupun belum full blast lagi. Kalau sudah mirip Dayang tu memanglah tone suara bagus kan! Tapi lagu kurang mempamerkan vocal range beliau (safe and simple) dan a little bit pitchy.

8. Hafiz – Lagu Kita: Yupp he did quite an impressive job. Tersemat emosi dalam nada suara beliau (adalah juga 1, 2 flat note). Perfect song choice for his vocal tone.

9. Rini – Elegi Sepi: Another safe and simple song...hmmm!

10. Obri – Jeritan Batin Ku: Could be the worst among the finalists, suara kurang attitude dan style. Nasib baik muzik R & B kalau tidak tertidur aku depan TV. So I concentrate on the musical arrangement sajalah.

11. Aishah – Dan Sebenarnya: Penampilan atas pentas yang menarik dan ceria, tidak kelihatan tertekan, nice jazzy singing style (walupun semput sikit-sikit), bersahaja dan well connected with the audience. But again, lagu safe and simple almost no dymanic.

12. Qhaud – Suara bagus tapi feeling kurang dan persembahan lebih mirip orang mendeklamasi puisi yang berlagu.

13. Rubisa – Some pros and cons. Lagu memang mencabar (dynamic with variation in melody, note range plus some big notes too) kualiti suara Rubisa memang bagus, tak perlu disangkal (setakat konsert semalam, suara yang terbaik di kalangan pelajar wanita) dan memang sesuai lagu tersebut dengan suara beliau. Malangnya dua orang juri tidak memberikan komen positif. Terkejut? My theory lah kan, pertama kurang identiti tersendiri (nyanyi lagu Rosa, style dan lontaran suara macam Rosa, nyanyi lagu Marsha “Untuk Terakhir Kali” persis Marsha). In short, vocally impersonating the style of the original singers. The attempted drama pun macam not well connected with her song (copycat video Agnes jugakah ni?) noticeable Adlin bilang. But I'm still in the opinion she did a good job coz the song is risky, challenging and she almost nail it

14. Aril – Rahsia Perempuan: Kalau Dato' Khatijah Ibrahim sudah cakap “boleh mengganti Allahyarham Sudirman” perlukah lagi saya beri komen..hehe

Ranking

1.Hafiz 2.Rubisa 3.Isma 4.Aishah 5.Akim 6.Aril 7.Claudia 8.Zizi 9.Qhaud 10.Rini 11.Yazid 12.Sidi 13.Adilla 14.Obri.

Hmm...next week I'd really love to see more challenging songs.

5 comments:

Si Katak Hodoh said...

1. Saya suka suara Rubisa atau Bisa (panggilan manja dari DKI)hehehhe... harap2 dia betul2 berbisa dikonsert2 seterusnya

2. Saya suka suara Zizi juga

3. Tetapi, sebab saya memang peminat cerita Korea... untuk cuci mata ada Aril di situ kira ok juga la hahahaha. Cuma, tengok dia buat persembahan buat saya teringat Adam AF2 la pula. Mungkin sbb mereka sama2 ada rupa yg cute dan pandai menari

Walau macamanapun... sokongan saya tentulah pada mereka yg berkenaan saja(faham2 la tu hahahahha)

zrull said...

wow...antara semua pelajar...cuma rubisa saja suara bernada tinggi!!..

gud luck to u rubisa..hehehe

Qarl said...

hye

my fav contestants dis season are;

aril
akim
aishah
rubisa
isma

yg len msih perlu work hard utk menawan hati saya.. haha

dBOS-fm said...

Good choice.

Kalau dari segi suara saya suka Yazid, Hafiz perempuan Rubisa dan Aishah

dBOS-fm said...

SKH - Ya betul tu...mirip Adam. Mungkin juga KRU ambil dia jadi artis kan. Adalah pencabar ADam lepas ni.

my name is KARL - Memang pun dia saja boleh bawa lagu2 yg mencabar. Mungkin Nas Adilla juga