22 Mar 2009

AF7 - Carutan Konsert 2

Artis profesional, mangsa penyingkiran pertama AF7

Ramai betul yang memuji kononnya konsert Af7 minggu pertama adalah yang terbaik. Saya rasa ramai yang beranggapan sedemikian gara-gara dipengaruhi oleh kritikan para juri pada konsert pertama. Rata-rata pengkritik malam itu, Edry Hashim, Dato’ Khatijah dan Adlin tidak banyak memberi kritikan-kritikan negatif yang pedas justeru membuat orang ramai bependapat konsert pertama tersebut kononnya yang terbaik. Berbanding dengan dua musim sebelumnya (AF5 dan AF6) semasa Ogy, Fauziah Latif dan Ning Baizura menduduki kerusi pengkritik tetap, mereka lebih banyak memberi kritikan negatif seolah-olah memberi gambaran kononnya kritikan positif tidak sesuai atau tidak layak diberikan semasa konsert pertama (pelajar belum cukup pengetahuan dan perlu dikritik pedas) walaupun pada pendapat saya prsetasi pelajar di konsert pertama dalam dua musim tersebut tidak jauh bezanya dengan musim sekarang. Dalam erti kata lain pengkritik mempengaruhi pendapat umum. Apabila banyak kritikan negatif dilemparkan maka dikatakan konsert pertama tersebut kurang berjaya, sebaliknya bila banyak yang positif maka disimpulkan konsert tersebut berjaya. Padahal persembahan pelajar dari musim ke musim lebih kurang sama saja.

Berbalik kepada AF7, nak cakap inilah kelompok pelajar-pelajar terbaik yang pernah dipilih (sepertimana yang dijerit oleh Edry Hashim minggu lalu) rasa saya tidak juga. Setakat ini hanya Hafiz saja yang kira outstanding. Pelajar-pelajar lain lebih kurang sama saja dengan musim-musim lepas. Konsert kedua semalam mula mendedahkan kelemahan pelajar. Kalau konsert pertama memberi kelonggran kepada pelajar memilih lagu kegemaran mereka, konsert kedua pula mencabar pelajar membawa dua lagu sekaligus dalam bentuk medley.

Carutan persembahan pelajar

Tapi sebelum itu, tarian Menuju Puncak pertama kali dipersembahkan. Agak baik juga walaupun lebih menampilkan pergerakan setempat (mungkin ada kaitan faktor jumlah pelajar dan ruang pentas)

Akim – Pembawaan yang baik untuk lagu pertama tetapi kurang sedikit pada lagu kedua. Ada baiknya beliau tidak menggunakan mic stand yang dikatakan mengganggu persembahannya.

Rubisa – I thought of rooting on Rubisa, but so far she’s so disappointing. Nothing like Rubisa I’ve seen in MyStarz. So Ok..she has throat related sickness (tonsile) simpati tu simpati juga, but in Diary AF, she talks a lot, menjerit-jerit, bergurau, ketawa seolah-olah tiada apa yang berlaku. (Setau akulah kalau ada masalah tekak ni, selain jaga pemakanan pesakit kena kurangkan bercakap, kalau boleh jangan bercakap selama 24 jam - berkomunikasi guna isyarat or in writing - leher kalau perlu, dibalut untuk menseimbangkan suhu). Dari pemerhatian kasar saya si Rubisa ni macam kurang serius. On to her performance, persembahan lagu Gagap agak baik walaupun sedikit-sedikit semput. Lagu dingin pula mendedahkan kerosakan suara beliau. Memang rosak suara dia ni. Do you want to hear the voice of sick person?

Qhaud – Not bad, very energetic.

Aishah – My favourite among the female contestants. Sebutan jelas, mirip-mirip cara penyanyi Indonesia. Penguasaan pentas yang agak baik juga. Perwatakan menarik, comel, cuma gigi dia ja ni perlu adjust sikit (baru tambah cun).

Obri – Mak aih! Lagi-lagilah peserta AF yang tiada kualiti. Kan kah bagus kalau tempat dia ni diisi samada oleh AB atau Kelana.

Zizi – Nampak berani di pentas macam tiada tekanan, persis penyanyi professional. Instead of letting the stage and the ambience ‘consumed’ her, she consumes them all. Lazimnya penyanyi macam ni mampu mengawal betul-betul nada suara agar close to perfection but not Zizi. Her action on stage seemed more important dari mengawal nada suara.

Sidi – Actually his first song was not bad, very much on tune (but Edry Hashim commented the opposite, in fact there were some comments by him which I disagree). Cuma bila masuk lagu kedua...habis! Sudahlah tidak pandai menari...hehe.

Adilla – Mendengar persembahan nyanyian Adilla, susah mau terima hakikat yang dia ni sudah ada dua album dan terbaru ada sebuah single. Vocally she sounds so amateur. Kawalan nafas belum mahir, banyak kedengaran flat notes. Tapi kawalan pentas cukup hebat, nampak sangat tidak kekok.

Aril – Macam putus-putus sebutan perkataan pada note-note rendah. Satu perkataan with two syllables contohnya jadi dua perkataan. But things improved during the chorus dua perkataan pun dia boleh sambung jadi satu. I was waiting for his specialty, dancing (shuffle)...but none! Yang ending tu kah?

Rini – First song slightly sharp and just a fairly good job for the second song.

Yazid – Aiyo! Nampak sangat gugup dia ni (tertekan) kalau sudah macam tu, mana lagi boleh kawal suara dengan baik tapi sempat pula dia tunjuk skil breakdance (jangan kempunan dia bilang..hehe)

Claudia – Tone suara ok and not much glitch cuma kurang colourful...sama saja from start right till the end..

Hafiz – All the while I thought there were some technical problems in the sound system, sebab rata-rata suara peserta-peserta kedengaran macam sayup-sayup, tidak kuat dan tidak terang sehinggalah si Hafiz ni mengambil mikrofon. Kuat dan jelas suara dia ni, kedengaran begitu stabil dan seimbang tidaklah tenggelam timbul. Kawalan nada pun baik. I think he is one step ahead from the rest.

Isma – The good thing is she didn’t actually sound like Siti in those performance (tapi entah kenapa Edry brought up the issue...mungkin dia dengar masa dalam diari). Cuma ketara semput dan a couple of flat notes too.

2 comments:

Si Katak Hodoh said...

dB, Kalau pada tahun2 lepas peserta dari Sabah nampak agak menyerlah, tetapi tidak pada tahun ini... nda tau mengapa... suara sedap... tapi macam kureng la. Harap2 dorang boleh menyerlah di konsert2 seterusnya. Saya rasa setakat ni, peserta dari Sarawak yang nampak paling menyerlah. Setakat ni, peserta yang agak menarik perhatian saya ialah Hafiz, Aisyah & Claudia... semua tu pun peserta dari Sarawak.

dBOS-fm said...

Sya ndak tekejut kalau peserta dri Swak juara musim ni. Tapi masih awal bah kan..mana tau juga ada yang tiba2 bangkit. Tonsil si Rubisa kah tiba2 pulih sepenuhnya dan suara dia kembali...halus dan merdu macam dulu.