22 May 2007

Rancangan-rancangan pencarian bakat

Redahlah sudah demam AF. Diharapkan anda semua telah pulih. Namun begitu masih ada lagi beberapa program pencarian bakat di TV yang tidak kurang menariknya serta melibatkan peserta-peserta dari Sabah. Antaranya ialah Gang Starz (TV3) dan Bintang RTM (RTM1). Bercakap mengenai Bintang RTM memang agak ramai peserta dari negeri ini mengambil bahagian. Antara mereka adalah seperti yang dilaporkan dalam artikel di bawah ini. Ada beberapa orang peserta tersebut telahpun berjaya ke pusingan yang seterusnya. Kepada mereka yang tidak berjaya dipilih juri ke pusingan seterusnya masih berpeluang untuk mara melalui undian SMS (SMS lagi!). Jadi kepada anda yang bermurah hati rajin-rajinlah gerakkan jari anda mengundi mereka. Kalau saya menonton Bintang RTM, saya sering dipaksa oleh pengacaranya untuk menukar saluran TV. Boring betul dua orang pengacara itu (namapun saya kurang ingat). Celoteh mereka langsung tak ikut skrip, panjang berjela-jela. Pernah sekali saya guna 'stopwatch' timing celoteh mereka, adalah dalam 8 - 10 minit! Kalau celoteh berinformasi tak apalah juga, ini entah apa yang mereka borak. Bintang RTM juga walaupun (RTM) terus agung-agungkan memang jelas telah kehilangan sengat. Gelaran rancangan berprestij bagi saya sudah tidak relevan digunakan untuk versi era sekarang ini. Peserta yang menjadi juara tahun-tahun lepas entah ke mana menghilang!

Dilaporkan malam ini (8.45 pm TV1) dua orang lagi peserta dari Sabah akan beradu nasib. Mereka ialah Nuridah Hassan Gabra @ Nory (20, Semporna) dan Chal Rossi Applunius @ Chal (25, Kota Kinabalu). Bagaimanakah persembahan mereka nanti? Tengok jangan tak tengok!

Pada masa yang sama, sebuah lagi program pencarian bakat bakal menemui penonton-penonton di TV3 pada bulan hadapan. Program tersebut dinamakan My Starz! Ikuti butiran selanjutnya di sini. Sekali imbas program ini seolah-olah cuba memperbaiki kelemahan yang disedari pada program AF. Walau apapun yang menariknya salah seorang pengacara rancangan tersebut ialah Daphne Iking (jangan saja dia bias dengan peserta dari Sabah...hehe). Ujibakat di KK akan diadakan pada 1 dan 2 Jun di Centrepoint. Ingat tu!

0 comments: